Dat we het onderwijswerkbezoek* moeten blijven uitstellen is zeer waarschijnlijk. De onzekerheid rondom (reizen met) covid speelt ons parten. Dat maakt het een stuk lastiger om verder te werken aan een betere onderwijskwaliteit volgens de opzet die we gewend waren. In workshops gingen de docenten samen aan de slag, ze keken bij elkaar in de klas en gaven feedback. Zou dat ook anders kunnen?
Fontys Pabo
Begin december overlegde de Stedenband met drie pabo-docenten over de mogelijkheden. Vanuit de Escuela Normal (pabo) in Matagalpa ontvingen we een lijstje met thema’s waar men graag aan wil werken:
rekenen/wiskunde (onderdeel meten) en bewegingsonderwijs. Tevens het verzoek om digitaal contact te hebben.
De pabo-docenten zijn experts op het gebied van onderzoekend leren, buitenonderwijs en omgevingsonderwijs. Een nieuw initiatief, waar Nederlandse basisscholen nu mee experimenteren, is outdoor learning. Ook in Matagalpa zien we dat onze partners en de scholen belang hechten aan een gezond leefmilieu rondom de school. Al pratende ontstond het idee om al deze wensen en ervaringen te bundelen en middels vakoverstijgend onderwijs een nieuw project te maken rond rekenen/wiskunde
waarin het omgevings- en buitenonderwijs wordt toegepast.
Online werkbezoek
Zouden we dat ook online kunnen doen? Met een paar compacte modules, vertaald in het Spaans, met veel voorbeelden, illustraties en filmpjes en een ervaren tolk? Het is verre van ideaal en we moeten nog zien hoe we het precies gaan doen, maar het lijkt een mogelijke volgende stap in onze samenwerking. Covid maakt reizen moeilijker en onveiliger, maar heeft ons ook laten zien dat online onderwijs wél kan. En ook in Matagalpa hebben onze vrienden Zoom ontdekt en werkt het internet
gelukkig behoorlijk goed.
De komende maanden gaan de vrijwillige docenten van de Stedenband een opzet maken, daarna is er weer een overleg met de pabo om het nieuwe project concreet in te vullen. Een mooi vooruitzicht!